Quantcast

Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

12

Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Vasile Crăciunescu
Administrator
Dragi colegi,

Ziua de astazi marcheaza o premiera importanta in viata proiectului
geo-spatial.org. Pentru prima data publicam un set important de date pus
la dispozitie de catre o institutie publica din Romania. Este vorba de
Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000. Datele pot fi accesate in
forma bruta si prin intermediul serviciilor standardizate de lde date
geospatiala. Pentru mai multe detalii vizitati:

<http://earth.unibuc.ro/download/harta-geologica-a-romaniei-scara-1-200-000>

Informatiile pot fi folosite liber in scopuri personale, educationale si
in cercetare.

geo-spatial.org saluta deschiderea aratata de Institutului Geologic al
Romaniei si multumeste Facultatii de Geografie - Universitatea din
Bucuresti pentru implicare in acest demers. Ne-am dori sa repetam acest
scenariu si cu date produse de alte institutii din tara.

Orice parere pe acest subiect este binevenita.

-Vasile

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Alexandru Muresan
Felicitari!! Parafrazand o expresie celebra, am putea spune: un pas mic pentru omenire dar maaare pentru Romania!!!

Tineti-o tot asa!

Alexandru Muresan

________________________________

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

uDig 1.3.0

Ille Robert
Salutare,

Avem versiune noua de uDig.
Detalii: http://goo.gl/wDLke
Descarcare: http://goo.gl/0uIMB

-Robert

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

mn_geogr
Felicitari geospatial.org si Facultatea de Geografie Bucuresti!

Intram usor usor in normalitatea accesului la date foarte necesare. De moment ce se afla in domeniu public, banuiesc ca o vectorizare a acestor date ar putea fi facuta si ea disponibila sub aceeasi licenta. Asa este?
In privinta altor institutii, cred ca o petitie de genul celei trimise la ANCPI v-ar/ne-ar ajuta foarte mult. Cred ca veti putea strange la ora actuala mii de semnaturi din partea comunitatii stiintifice si a spatiului public.
Succes in continuare!

Mihai Niculita
teaching assistant/phD student
Faculty of Geography and Geology
Department of Geography
University Al. I. Cuza, Iasi, Romania

________________________________

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Ionut Sandric

Poate si ANM si INHGA + INSSE se gandesc la asa ceva
Poate membrii geo-spatial din cadrul insitutiilor de mai sus pot face demersuri

Succes,

Ionut Sandric

________________________________

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Vasile Crăciunescu
Administrator
Ionut,

Te asigur ca cel putin reprezentantii primei institutii mentionate de
tine se gindesc la acest lucru. Timpul ne va judeca :)

Cele bune,
Vasile

On 12/12/11 11:11 PM, Sandric Ionut wrote:

> Poate si ANM si INHGA + INSSE se gandesc la asa ceva
> Poate membrii geo-spatial din cadrul insitutiilor de mai sus pot face demersuri

> [...]

Multumesc Vasile,

Astept cu interes ziua cand nu ne vom intreba de ce trebuie sa cumparam date produse din fonduri publice, indiferent de institutie

Acum cateva zile, la o discutie, s-a spus ca ANM este posibil sa castige aproximativ 1 mil de Euro numai din vanzare de date pentru proiectele de evaluare a riscului la inundatii in bazinele hidrografice mari din tara. Nu stiu cat este de adevarat, dar sigur nu este corect ca banii publici sa plece de la o institutie la alta
De exemplu, in cazul ANM, pentru date zilnice a fost mai ieftin sa cumparam o statie meteo automata, care inregistreaza 12 parametri la 15 minute, decat sa le cumparam de la ANM (4 inregistrari pe zi)

Ionut Sandric

________________________________
> [...]

> Poate si ANM si INHGA + INSSE se gandesc la asa ceva
> Poate membrii geo-spatial din cadrul insitutiilor de mai sus pot face demersuri

Discutia cu datele produse din fonduri publice e veche. Situatia la
nivel european e similara cu cea din Romania. Schimbarea acestei stari
de fapt este un proces dificil si de durata. Ma indoiesc ca ANM va
cistiga 1 milion de Euro din datele pentru evaluarea riscului la
inundatii. Chiar daca e frustrant, ANM nu poate pune gratuit la
dispozitie aceste date. Din bugetul total al institutiei statul
contribuie cu ceva mai mult de jumatate. Restul de bani trebuiesc
obtinuti din vinzarea de date si produse. Altfel nu putem functiona.
Aceasta situatie se regaseste la multe alte institutii. Pentru a adopta
un model deschis de distributie a datelor in aceste institutii este
nevoie de schimbari radicale in politicile guvernamentale. Celor
interesati de subiect le recomand http://data.gov.uk/. UK a devenit cel
mai "deschis" stat european cind vine vorba de date. Acest lucru nu s-a
intimplat insa numai la presiunea publica ci, mai degraba, din ratiuni
economice si cu vointa politica.

Cele bune,
Vasile

On 12/13/11 9:33 AM, Sandric Ionut wrote:

> [...]
> De exemplu, in cazul ANM, pentru date zilnice a fost mai ieftin sa cumparam o statie meteo automata, care inregistreaza 12 parametri la 15 minute, decat sa le cumparam de la ANM (4 inregistrari pe zi)

Este foarte bine cunoscuta situatia datelor publice, dar nu putem unor institutii sa isi deschida larg portile si altora nu
Problema reala nu este vanzarea de date catre beneficiari ci limitarea vanzarii datelor numai pentru scop comercial, altfel vorbim degeaba de deschidere si acces liber pentru institutii bugetare

Numai bine,
Ionut

________________________________
> [...]

> De exemplu, in cazul ANM, pentru date zilnice a fost mai ieftin sa cumparam o statie meteo automata, care inregistreaza 12 parametri la 15 minute, decat sa le cumparam de la ANM (4 inregistrari pe zi)

Gabriel V
E cam greu sa convingi reprezentantii statului sa aloce mai multe fonduri pentru cercetare si institutii de genul Institutului Geologic sau ANM. Asa ca, o solutie ar putea fi ca organizatii ca geo-spatial sa le procure si sa le asigure publicului larg. Banii ar putea venii de la utilizatorii dispusi sa contribuie sau din publicitate (aici ar fi o problema; ideea de publicitate cred ca se cam bate cap in cap cu filosofia open source a geo-spatial). De a semenea, nu stiu care ar fi statutul legal al datelor. Daca sunt cumparate de x (fie el persoana fizica sau organizatie), in ce masura le poate face publice?

________________________________

> [...]

> De exemplu, in cazul ANM, pentru date zilnice a fost mai ieftin sa cumparam o statie meteo automata, care inregistreaza 12 parametri la 15 minute, decat sa le cumparam de la ANM (4 inregistrari pe zi)

Spyball

 De salutat eforturile care au dus la realizarea acestui obiectiv si pe viitor la cat mai multe asemenea reusite!

geogr. Iulian Iordache
INCD URBAN-INCERC
Iaşi Branch
www.incd.ro

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

bogdan sandric
Nu cred ca asociatii ori grupuri precum geos-spatial (cu tot respectul si admiratia fata de aceasta entitate o spun) pot rezolva problema datelor cu cu carter public, obtinute de institutii publice din bani publici. Situatile in care ele reusesc publicarea unui anumit set de date reprezinta evident exceptii si sunt produsul unor intamplari, care tin mai mult de relatii personale decat de strategii de grup. In mod cert achizitia nu presupune si publicarea lor, exista totusi niste reglementari certe privitoare la drepturi si copyright.
Cred ca o solutie poate fi, pe de o parte accesul gratuit in scopuri necomerciale sau stabilirea unei liste de seturi de date care pot fi considerate de interes general si care sa fie accesate gratuit de catre oricine. In Balcani sau in fost Iugoslavia cam asa stau lucrurile. Ex In Croatia Agentia lor de Cadastru distribuie gratuit tuturor institutiilor (private sau nu) ortofotoplanurile.
Ce cred ca pot face grupurile precum geospatial sau institutiile precum Universitatile, Muzeele etc este sa faca presiune asupra detinatorilor si sa obtina acces gratuit la aceste date. Pe care apoi sa le foloseasca nu neaparat in scop nelucrativ ci pt folosul cetatenilor (ex: un Muzeu care foloseste harta geologica luata gratuit de la Inst va incheia un contract cu un investitor, care construieste o sosea, pt o evaluare arheologica.Costurile vor fi platite de investitor muzeului dar rezultatele cercetarii, care au fost obtinute utilizand si harta geologica, vor ajunge la public in cel mai scurt timp). Pe de alta parte limitarea accesului la diverse date detinute de institutiile publice firmelor private este discriminatorie. Sa nu uitam totusi ca si aceste contribuie major la bugetul tarii. Uneori mai mult astea. Oare nu am putea sa ne inchipuim (poate naiv, dar onest) ca gratuitatea acestor date ar atrage si ieftinirea unor servicii oferite
 de privati catre clientii lor?

> [...]

> De exemplu, in cazul ANM, pentru date zilnice a fost mai ieftin sa cumparam o statie meteo automata, care inregistreaza 12 parametri la 15 minute, decat sa le cumparam de la ANM (4 inregistrari pe zi)

Marius Jigmond-3

--- In [hidden email], Vasile Craciunescu <vasile@...> wrote:

> [...]
> contribuie cu ceva mai mult de jumatate. Restul de bani trebuiesc
> obtinuti din vinzarea de date si produse. Altfel nu putem functiona.

Problema se pune gresit. Deci datele au fost platite cu bani publici si aici tragem linia. Statul isi iroseste si timpul si banii vinzind datele. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca statul concureaza cu institutii private. Banii pe care statul ii cistiga din vinzarea datelor sint de nimica raportat la bugetul national. Statul ar cistiga extrem de mult financiar daca ar distribui datele gratuit (mai putin costul reproducerii) prin impozitarea profitului institutiilor private care beneficiaza de aceste date. Deorece institutiile trebuie sa plateasca bani grei pentru astfel de date (cum a zis si Ionut e mai ieftin sa-ti creezi datele tale) profitul lor si in consecinta venitul la stat are de suferit. Si ma refer la institutii private de marime. Cele mici, care ar trebui sa duca in spate o buna parte a economiei nationale, dispar efectiv de pe piata.

-marius

> [...]
> mai "deschis" stat european cind vine vorba de date. Acest lucru nu s-a
> intimplat insa numai la presiunea publica ci, mai degraba, din ratiuni

Ionut Ovejanu
Salut,

Hai sa linistesc putin lucrurile.

Nu este singura institutie care spune da! pentru cercetare si invatamant.

Nu din rationamente "personale". Motivele sunt altele, primul este legat de viitorul licentelor nationale pentru utilizare in scop comercial (subiect care il putem dezbate), urmatorul motiv este legat de romanian geological survey, etc.

Directia Topografica Militara este alta institutie care  a spus da. In urma unei cereri formulate de Facultatea de Geografie, DTM  ne-a dat acceptul utilizatii prin intermediul serviciilor cartografice specifice a urmatoarelor seturi de harti topografice: 1:25k, 1:50k, 1:100k, 1:200k, lucru la care se lucreaza. Dreptul este acordat institutiei de invatamant: studentilor, masteranzilor, doctoranzilor, cercetatorilor  si cadrelor didactice care activeaza in Universitatea din Bucuresti, iar accesul se face pe baza de inregistrare (ESTE GRATUIT).Numai in scop stiintific, educational si de cercetare.

Deja este disponibil, pentru consultare web si utilizare prin WMS, primul set de date (1:100k) pe http://opengis.unibuc.ro la sectiunea Date.

A fost prezentat la Timisoara. Pana la workshopul de la Cluj, toate vor fi disponibile.

Se lucreaza la foc automat.

Suntem o mana de oameni si o gramada impotriva. :)

IOnut

________________________________
> [...]

> mai "deschis" stat european cind vine vorba de date. Acest lucru nu s-a
> intimplat insa numai la presiunea publica ci, mai degraba, din ratiuni

Cristi Domsa
Felicitari, este o informatie foarte utila!

Stiti cumva de existenta unui demers similar pentru harta solurilor? Si daca da, cum poate fi accesat?

Mersi,

Cristi

________________________________

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Vasile Crăciunescu
Administrator
Cristi,

Chiar ieri am avut o prima discutie in acest sens cu o persoana din conducerea ICPA. Concluziile sint promitatoare. Vom reveni cu detalii in saptaminile ce urmeaza.

-Vasile

Sent from my mobile device

On 13 Dec 2011, at 17:30, Cristi Domsa <[hidden email]> wrote:

> [...]
>
> Stiti cumva de existenta unui demers similar pentru harta solurilor? Si daca da, cum poate fi accesat?

Salut:

Pentru toate seturile de date (geologie, harta topografica si harta solurilor) exista drept de utilizare in cadrul Universitatiilor. In cadrul Universitatii de Geografie se pot consulta la biblioteca, scana si prelucra, lucru care s-a intamplat in nenumarate randuri. Toate aceste seturi de date erau deja scanate, georeferentiate etc, chiar de mai multe grupuri, dar niciodata puse la dispozitie prin servicii GIS. Nu inteleg cum se lucreaza la foc automat ceva ce este deja prelucrat si doar trebuie sa fie publicat (un proces extrem de banal cu tehnologia din prezent)

Ar fi interesant de detaliat ce inseamana licenta nationala in scop comercial si "romanian geological survey. IGR se afla in proiectul http://onegeology.org (am mai spus), in care trebuie sa puna la dispozitia intregii lumi harta geologica prin servicii WMS si WFS. La acest proiect se lucreaza. Publicarea hartii la scara 200k s-a facut fara ca echipa OneGeology de la IGR sa aiba habar, iar cand au vazut anuntul au ramas stupefiati!

Hartile topografice la scarile mentionate sunt deja scanate, georeferentiate si servite intern prin servicii GIS. Daca DTM este de acord ca acestea sa fie accesate prin servicii WMS de Universitatea din Bucuresti, cum ramane cu dreptul de utilizare al comunitatii Geo-Spatial care nu este reprezentat numai de Unibuc-Geografie? Cum se face diferentierea intre cei de la UniBuc-Geografie si restul comunitatii daca accesul este gratuit si liber?

Nu cred ca exista impotrivire, ci mai degraba nelamuriri, de unde si intrebarile firesti

Ca si angajat al UniBuc si al Facultatii de Geografie am avut mereu acces la aceste date (chiar cand a trebuit sa completez un dosar intreg la securitate - prin 2004), dar faptul ca le pot accesa online reprezinta un avantaj major

Ionut Sandric

________________________________

On 12/13/11 10:51 PM, Sandric Ionut wrote:
> IGR se afla in proiectulhttp://onegeology.org  (am mai spus), in care trebuie sa puna la dispozitia intregii lumi harta geologica prin servicii WMS si WFS. La acest proiect se lucreaza. Publicarea hartii la scara 200k s-a facut fara ca echipa OneGeology de la IGR sa aiba habar, iar cand au vazut anuntul au ramas stupefiati!

Nu inteleg legatura intre demersul nostru si proiectul OneGeology. Noi
am solicitat de la IGR dreptul de a publica hartile 200k. N-am cerut
hartile in sine si nici ajutor in prelucrarea datelor. N-am stiut de
implicarea IGR in OneGeology. Nu stim de ce echipa care lucreaza la
OneGeology nu a fost informata despre ce vrem noi sa facem. Astea sint
problemele interne ale IGR si nu privesc in niciun fel geo-spatial.org
sau Facultatea de Geografie.

> Hartile topografice la scarile mentionate sunt deja scanate, georeferentiate si servite intern prin servicii GIS. Daca DTM este de acord ca acestea sa fie accesate prin servicii WMS de Universitatea din Bucuresti, cum ramane cu dreptul de utilizare al comunitatii Geo-Spatial care nu este reprezentat numai de Unibuc-Geografie? Cum se face diferentierea intre cei de la UniBuc-Geografie si restul comunitatii daca accesul este gratuit si liber?

Hartile topografice amintite de Ionut nu implica geo-spatial.org si pot
fi utilizate liber doar de cei afiliati UniBuc. Din cite stiu eu,
accesul se face pe baza de user/parola. Ionut a folosit acest exemplu
pentru a arata ca si alte institutii sprijina, intr-o masura mai mica
sau mai mare, accesul deschis la date.

-Vasile

    http://docs.yahoo.com/info/terms/

Re: Harta Geologica a Romaniei scara 1: 200 000

Ionut Ovejanu
Draga coleg,

Hartile geologice au fost rescanate ... erau unele probleme la diverse foi, recompresate fara a se pierde anumite detalii.

Mozaicul despre care dvs. vorbiti era intr-o calitate mai slaba.

Legat de hartile  topografice, dreptul de utilizare pentru Universitatea din Bucuresti -  Facultatea de Geografie este foarte simplu de respectat: trebuie sa va incadrati in categoria mentionata, adica trebuie sa fiti student, masterand, doctorand, cercetator sau cadru didactic al UB. Sunteti ... beneficiati,  nu sunteti este treaba dvs. daca procurati ilegal accesul la date, veti raspunde in fata autorului lor.

Publicarea setului cu hartile geologice 1:200k  s-a facut cu acordul institutiei.
Ce vedeti rau in acest lucru:

    - Institutia va beneficia direct de aceste servicii, WMS, WFS, WCS, si de consultanta comunitatii geo-spatial.org in MOD GRATUIT, pentru ca asa este normal. Acest lucru inseamna costuri pentru institutie = 0 (Zero) Ron
    - Institutia va primi pachetele de date brute si prelucrate.
    - Institutul are datorii provocate de lipsa de viziune a vechii conduceri si poate gasi rezolvarea in  solutiile libere.

    - Institutia vede ca se poate liber si ca este utila deschiderea catre comunitate.
    - Institutia isi poate concentra echipa pe alte proiecte mai importante.

Este o parere  personala.

O intrebare fireasca era cum facem sa avem mai multe asemenea initiative.

Dumneavoastra ca angajat al UB ar trebui sa va implicati mai mult in initiative de acces la date, mai ales ca lucrati  la esri. Eu inteleg ca acest lucru aduce un deserviciu companiei, dar trebuie sa intelegeti ca in institutia publica,  in cercetare si educatie este loc ambele solutii.

Faptul ca peste tot pe unde incercam initiative dam peste esri nu este o problema, vrem doar sa aratam ca se poate si altfel.

No offence,
IOnut

P.S. - Treaba cu dosarul de la securitate este imprumutata, nu dumneavoastra ci noi am completat.

________________________________

> [...]

> mai "deschis" stat european cind vine vorba de date. Acest lucru nu s-a
> intimplat insa numai la presiunea publica ci, mai degraba, din ratiuni

Iar ai sarit calul cu atac personal (tipic):

Dar sa incepem:

    - Institutia va beneficia direct de aceste servicii, WMS, WFS, WCS
-- Are aceste servicii, dl George Tudor poate spune mai mult

    - Institutia va primi pachetele de date brute si prelucrate
-- Institutia v-a dat pachetele brute si le are si prelucrate; vorbiti la departamentul de cartografie sau ii ignoram si desconsideram si pe ei?

   - Institutul are datorii provocate de lipsa de viziune a vechii conduceri si poate gasi rezolvarea in  solutiile libere
-- ce legatura are solutii libere cu imaginea institutiei? imaginea unui institut de geologie nu sta in solutia aleasa, ci in activitate. Imaginea oricarei institutii sta in activitatea ei si nu in solutia GEO-SPATIALA. Nu iti trebuie prea multa minte sa intelegi ca publicarea unei harti geologice la 200k din 1960 nu spune nimic despre activitatea IGR din prezent. Mai mult, conducerea actuala nu cunoaste foarte bine proiectele in derulare la IGR, cum este OneGeology, altfel ar fi discutat si cu colegii

    - Institutia vede ca se poate liber si ca este utila deschiderea catre comunitate
-- ce anume vede ca se poate liber?!? ca poti utiliza solutii libere sau gratuite? pai discuta tot cu Dl George Tudor care foloseste si Mapserver. In cadrul IGR sunt foarte putine solutii Esri si majoritatea primite gratuit, fara niciun cost (solutie = excelenta, cost = 0). Este un grant oferit catre IGR. Activitatea unui institut Geologie este legata de GIS prin prisma instrumentelor utilizate (gratuite, libere sau nu), dar rezultatele sunt cele care vorbesc pentru ei, iar aceste rezultate nu reprezinta publicarea de seturi de date vechi

   - Institutia isi poate concentra echipa pe alte proiecte mai importante
-- nu vad nicio legatura intre atribuirea de sarcini interne si publicarea unui serviciu de harta

[...]

-- Pai aici daca imi cereai ajutorul il aveai, nu? Implicarea presupune si comunicare intre departamente, din partea ta si a colegiilor nu o vad
-- referitor la acces gratuti la date: harta topografica realizata de esri se poate utiliza gratuit, in aceleasi conditii; referitor la accesul la datele vectoriale din ea: NU, ar trebui sa fie dati afara ~6 oameni care lucreaza de peste 1an (nu continui in argumente comerciale, cei ce nu inteleg ii priveste)
-- Referitor la Esri: nu se aduce niciun deserviciu, Esri vinde solutii si servicii, NU DATE. Esri Romania nu poate decat sa vada ca un lucru bun accesul la date, asta poate duce la o cerere mai mare de solutii GIS

ESRI Romania: Da, sunt sponsorizari Esri Romania in Facultatea de Geografie si or sa mai fie. Nu din interes personal ci din dorinta ca si toata lumea de acolo sa aiba acces la cat mai multe solutii

- Faptul ca peste tot pe unde incercam initiative dam peste esri nu este o problema, vrem doar sa aratam ca se poate si altfel
-- Se pare din ce in ce mai mult ca aveti un razboi personal cu ESRI sau ESRI ROMANIA: un argument ar fi accesul la http://geo.unibuc.ro, http://opengis.unibuc.ro si http://earth.unibuc.ro de la sediul Esri!!! Sa fie o coincidenta sau poate ftp://linx.unibuc.ro este inca activ?

Data viitoare cand mai incerci un atac personal la adresa mea, fiindca pun intrebari pe o lista de discutii, muta-le pe adresa personala

Ionut Sandric